Federatia a fost partener in cadrul proiectului "Parteneriate bipartite ale actorilor sociali in vederea informarii, negocierii şi cooperarii în cadrul strategiilor sectoriale, pentru consolidarea managementului formarii profesionale continue, promovarii de noi competenţe şi dezvoltarii forţei de muncă în IMM-urile din industrie – BICO", decembrie 2012-decembrie 2013. Aplicant Arbeit und Leben Bielefeld, finantare din axa bugetara 04.03.03.03 "Informarea, consultarea şi participarea reprezentanţilor întreprinderilor“.

Link: http://www.bico-project.eu

 Proiectul a fost finantat din Axa bugetară 04.03.03.03 "Informarea, consultarea şi participarea reprezentanţilor întreprinderilor a Comisiei Europene

 Proiectul se desfasoara in strânsă cooperare cu autorităţile naţionale sindicale, patronale şi reprezentanţi din întreprinderi (angajati, angajatori, comitete de intreprindere), din doua sectoare industriale, în patru ţări europene.

 1. Abordarea proiectului (rezumat)

 Iniţiativa sprijină dezvoltarea de strategii politice şi extinde domeniul de aplicare pentru partenerii sociali, in cadrul IMM-uri din industrie, din sectoarele lemn, mobila, metal si constructii de masini. Aceasta se concentrează pe modele de iniţiative europene, care vizează creşterea informarii, consultarii şi de co-determinarii pentru partenerii sociali, în domeniile protecţiei ocupării forţei de muncă, dezvoltarii resurselor umane şi altor iniţiative legate de formarea profesională pentru angajaţii din companii. O iniţiativă coerentă a partenerilor sociali va fi pusă în aplicare de către reprezentanţii la nivel de sector si companie, în scopul dezvoltarii si implementarii unei strategii de formare profesională la locul de muncă, la nivel de companie, pe termen lung,

 Iniţiativa implică părţi interesate, strategii şi iniţiative, la diferite niveluri. Iniţiative bilaterale privind informarea, consultarea şi participarea se concentreaza pe politica de instruire si vor fi introduse:

 (A) Pentru partenerii sociali la nivel sectorial (sindicate / organizaţii patronale),

 (B) Pentru reprezentantii companiei (angajati / angajatori), în întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri)

 (C) În scopul de a consolida cooperarea între părţile interesate la nivel de sectoare industriale, în contextul dialogului social trans-sectorial şi

 (D) În scopul de a promova dialogul social transnaţional, între reprezentanţii la nivel de sectoare si companii, ca parte a unui proiect european.

 Partenerii sunt plasati într-o poziţie care le permite să aplice bazele juridice şi strategii UE pentru cooperare, bazate pe dialogul social, să exercite drepturile care decurg continuu şi sa indeplineasca obligaţiile. Acest lucru contribuie la consolidarea şi extinderea dialogului social sectorial, mai ales în ţările sud-est europene. În special, cooperarea transnaţională între sindicate şi organizaţiile patronale duce la o mai mare participare şi co-determinare pentru reprezentanţii angajaţilor, atunci când vine vorba de schimbările structurale care afectează ocuparea forţei de muncă şi politicile de formare. Cooperarea promovează, de asemenea, coeziunea economică şi socială în Europa.

 Iniţiativa sprijina pregătirea politicii de formare sectoriala, îmbunătăţeşte colaborarea între partenerii sociali şi promovează crearea de resurse în cadrul diferitelor sectoare şi companii. Toate activităţile sunt puse în aplicare la nivel sub-naţional (reţele de sectoare şi întreprinderi). Acestea vor fi diseminate la nivel transnaţional.

 Puncte cheie ale proiectului:

 

 Participare şi parteneriat (prezentare generală)

 Iniţiativa parteneriatului social implică reprezentanţi ai angajatilor şi ai angajatorilor din industria lemnului, mobilei, metalului si constructiilor de masini, din 15 companii din Bulgaria, România, Polonia şi Germania.

 Abordarea pe baza de parteneriat bipartit a proiectului cuprinde mai multe nivelurile de participare, strategii şi iniţiative:

 Intensificarea informarii, consultarii şi dialogului pentru partenerii sociali la nivel sectorial

 

Discuţii, participarea şi cooperarea între angajati şi reprezentanţi ai angajatorilor în companii

 

 

Punerea în aplicare a unor strategii coerente şi a abordărilor sectoriale, de către reprezentanţii companiei, în domeniul formării continue

 

 

Pregătirea informatiilor, schimbului de cunostinte şi coopererarii transnaţionale şi trans-sectoriale între partenerii sociali cele patru sectoare, ca parte a unui proiect european.

 

 Scopul acestui proiect de parteneriat este de a intensifica, la nivel comunitar, dezbaterile privind legăturile dintre dezvoltarea corporativa, pe de o parte, si formarea profesionala, participarea angajaţilor şi punerea în aplicare a unei strategii de formare sectoriale care vizează dialogul social pentru IMM-uri, pe de alta parte. Cele mai bune inititative la nivel de companii pot evidenţia beneficiile reciproce şi succesul formarii profesionale organizate sistematic, pentru toate partile implicate şi pot să încurajeze activităţile orientate spre viitor în cadrul sectoarelor industriale.

 2.1. Participare şi parteneriat

 Parteneriatul european constă într-o retea din 4 sindicate sectoriale şi 4 organizaţii patronale din lemn, mobila, metal si industria constructoare de maşini, din Bulgaria, România şi Polonia. La nivel sectorial, partenerii sociali vor colabora, ca parte a unui parteneriat internaţional, cu 12 companii. Acest lucru permite ca procesul de consultare să aibă loc premergator punerii în aplicare a strategiilor de politici sectoriale şi a acordurilor, de către reprezentanţii companiei, cu sprijinul partenerilor sociali sectoriale. În cadrul cooperării la nivel european, partenerii sunt sustinuti de catre ele sunt susţinute de Federatia Europeanaa Lemnului si Mobilei cu sediul la Bruxelles si de reprezentanţi la nivel de companie din 3 IMM-urile din Germania, care acţionează în calitate de parteneri strategici şi pentru implementare. Nivelurile de acţiune se bazează pe reţeaua de cooperare în cadrul dialogului social la nivel de sectoare si de companii.

2.3. Obiective

 Obiectivul general - creşterea gradului de conştientizare si exercitare a drepturilor lucrătorilor la informare şi participare, în scopul intensificarii dialogul social orientat spre cooperarea dintre partenerii sociali, pentru imbunatatirea iniţiativelor comune de instruire si ocuparea forţei de muncă, creşterea gradului de conştientizare a evoluţiilor şi provocărilor viitoare în sectoarele relevante, accelerarea transferului transnaţional şi trans-sectorial de informaţii şi cunoştinţe şi definirea unei politici sectoriale, pe baza strategiei de formare la nivel de companii.

 Sase obiective specifice:

 (1) Îmbunătăţirea schimbului de informaţii la nivel de sector, a politicii privind formarea, a condiţiilor la nivel de sector si companii, bazate pe necesitati.

 (2) Intensificarea dialogului social sectorial, pentru îndrumare, dezvoltare şi punerea în aplicarea unei strategii de parteneriat bazată pe ocuparea forţei de muncă, pentru dezvoltarea, formarea şi dezvoltarea competenţelor, cu rezultate de durata.

 (3) Consolidarea drepturilor la informare, participare şi co-determinare reprezentnatii salariatilor si angajatorilor, in scopul planificarii, organizarii şi punerii în aplicare a activităţilor de formare continuă în întreprinderi - în special pentru angajaţii necalificaţi sau relativ neinstruiti.

 (4) Creşterea gradului de conştientizare a importanţei politicii sectoriale pentru formare continuă, prin intermediul unor iniţiative bazate pe abordari practice a instruirii, a iniţiativelor politicii de sprijin în cadrul societăţilor comerciale şi introducerea celor mai bune practici pentru structurile de formare profesională contiuna la nivel de companie. .

 (5) Sprijinirea promovarii formării continue a angajaţilor şi ocuparea forţei de muncă prin intermediul contractelor colective de munca la nivel de sector si companie, care sa cuprinda standarde şi reglementări privind organizarea, participarea şi punerea în aplicare a iniţiativelor corespunzătoare.

 (6) Realizarea unor analize la nivel de sector si de companii, cu privire la standardele, deficienţele şi nevoile de formare profesională, care sa oferă îndrumări cu privire la strategii comune de acţiune, combinarea resurselor, formarea de retele, folosirea comună a mass-mediei şi crearea surselor de informaţii suplimentare pentru dialog şi pentru participare a partenerilor sociali de la nivel de sectoare si de companii.

 

    1. Activităţi

 Principalele activităţi din cadrul acestei iniţiative sunt:

 Introducerea informaţiilor la nivel de sectoare şi companii, privind schimbul de practici cu privire la deficienţele, nevoile şi provocările viitoare pentru ocuparea forţei de muncă, orientate spre dezvoltarea abilităţilor şi formare continuă

Realizarea unei cooperari mai strânse între părţile interesate şi îmbunătăţirea condiţiilor-cadru pentru politica de formare profesională din sectoare si companii

Introducerea, testarea şi punerea în aplicare a unui sistem de managementul bazat pe formare, prin promovarea participării reprezentanţilor partenerilor sociali la nivel de companie

 Intensificarea acţiunilor de informare, de motivare şi de participare pentru angajatii IMM-urilor

Creşterea informarii, consultarii şi co-determinare pentru reprezentanţii angajaţilor în urma evolutiilor sectoarelor si companiilor

Intensificarea informarii şi participarii pentru reprezentanţi ai angajatorilor la nivel sectorial şi de companie

 Definirea standardelor necesare şi a condiţiilor-cadru pentru formare continuă

Schimb de informaţii, experienţe şi rezultate.

Durata initiala: 15 luni (01.12.2012 – 28.02.2014).